Vyhledej
ZŠ Schulzovy sady > Názory/fotky/videa > Kateřina Sekyrková

Vlaky měly nařízeno jet pomalu, zpoždění však nebyla dopředu známa. Jde to změnit?

Redakce / 12.03.2019, KRÁLOVÉHRADECKÝ KRAJ
Ráno byla v čekárně na vlakovém nádraží ve Dvoře Králové kruté: čekárna byla plná lidí čekajících již na několik vlaků. Silný vítr v noci lámal větve, strhával střechy a nikdo si nebyl jistý, proč ty vlaky ráno vlastně nejedou. Uklízí hasiči trať nebo je poškozený vlak?
Jak nám sdělila regionální tisková mlučí Českých drah Gabriela Novotná, na trati Jaroměř - Stará Paka byla ze strany SŽDC snížena rychlost na trati vzhledem k hrozícímu pádu stromů. Každý strojvedoucí, který řídí vlak na vybraném úseku v daném čase, tak musí na základě písemného rozkazu od řízení provozu SŽDC upravit rychlost vlaku tak, aby byl schopen vlak zastavit před případnou překážkou, například v podobě spadlého stromu. Z toho pak následně vznikají výrazná zpoždění. 

Na trati 030 Liberec - Jaroměř měly v pondělí 11. března ráno osobní vlaky zpoždění většinou zpoždění kolem 40 - 80 min., pouze ranní rychlík 1261 (Liberec - Pardubice) měl zpoždění kolem 110 minut. 
Zpoždění měly i vlaky na železniční křižovatce v Jaroměři, kdy byla situace ohledně odjezdu a příjezdů vlaků dost nejistá i odpoledne. 
Na trati 032 Jaroměř - Trutnov dokonce jezdila ten den náhradní autobusová doprava, když byl v úseku Jaroměř - Česká Skalice následkem srážky spěšného vlaku Sp 1791 vlaku s automobilem na přejezdu přerušen provoz od 12:45 do 16:20. 
S
tejně tomu bylo i v úseku tratě Sychrov - Turnov, tam však byla překážka na trati v podobě spadlého stromu a vlaky zde mohly jezdit až od úterních ranních hodin.

Komunikace směrem k zákazníkovi


Otázkou je, zda cestující nemohli být na tuto skutečnost upozorněni již v době, kdy byly vydány písemné rozkazy řízení provozu SŽDC. Již výstraha meteorologů dávala všem vědět, že zřejmě situace nebude všední. Pouhý náhled tabule, který je k dispozici na webu SŽDC nedává odpověď na otázku, jestli zpoždění budou nabírat další minuty nebo mohou odjet v jimi potřebný čas dřívějším spojem. "Školnímu" spoji, který měl původně dle tabule včera ráno jet jen s malým zpožděním, 5 minut před příjezdem naskočilo 60minutové zpoždění. To jednoho zaskočí. 
Na webu Českých drah existuje mapa s omezeními provozu, která může s rozhodnutím potenciálním cestujícím pomoci. Nebo co jim vlastně řekne? Že mohou očekávat komplikace, ale ideální řešení je těžké vymyslet.
Věřím, že se dá najít takové řešení, aby mohli lidé v těchto situacích včas najít náhradní způsob dopravy do práce či do školy. 
Aplikace do mobilů a tabletů Můj vlak je super, ale kdo z každodenních cestujících si kupuje lístek přes internet a má tedy ráno zprávu o tom, že jeho vlak má zpoždění? Ani držitel karty IREDO, který jezdí pravidelně stejným spojem, tuto možnost nemá. Nebo má?

Zpožděnky - jen na původní spoj


Zarážející však byl přístup průvodčího k cestujícím. Žáci potřebují od dopravce vystavené zpožděnky v případě, že jejich spoj má zpoždění a nestihnou včas vyučování. Včera však nastaly situace, kdy žáci nejeli "svým" spojem, kterým by přijeli do školy ještě později, ale dřívějším, který jel se zpožděním nejblíže jejich původnímu spoji. A průvodčí jim zpožděnku odmítl vystavit, protože nejeli svým "školním" spojem. Včera byl naštěstí den, kdy situaci pochopili ve školách i bez zpožděnky, ovšem přístup průvodčích je pro žáky značně demotivující. Možná by příště měli jít raději domů, než se snažit dojet do školy.  






Kateřina Sekyrková

Související články
Kraj se dohodl s posledním autobusovým dopravcem
Silný vítr lámal stromy a poškozoval střechy, nejhorší byla noc z neděle na pondělí
Vaše komentáře

Přečteno 2254x