Nastupující prvňáčci by měli zvládat správně držet psací náčiní, umět modelovat a stavět ze stavebnic, ale také rozlišovat pravou a levou stranu. Dostatečně rozvinutá jemná motorika pomůže dětem v osvojování písma.
FOTOGALERIE - Ze školky do školy - 5. díl Jemná motorika
Při kreslení by dítě mělo vyvíjet přiměřený tlak na podložku a vést plynulé, cíleně vedené čáry. Před kreslením nebo psaním je důležité se rozcvičit. Třeba uvolňovacími cviky z plavání s oblíbeným opičákem Monkeym.
Jakými aktivitami podpořit rozvoj jemné motoriky?
Navlékejte korálky, knoflíky nebo těstoviny. Pořídit si můžete i některou provlékací hru. Zapínání patentů a zipů na oblečení k tomu také patří.
Skládejte ze stavebnic a postupně zmenšujte kostičky. Pořiďte si modelínu nebo magický tekutý písek a tvořte.
Kreslete, malujte - pastelkami, vodovkami, ale i prstovými barvami. Pastelky a tužky vám doporučujeme v trojhranném provedení, alespoň 10 cm dlouhé a s kvalitní tuhou, aby dítě nemuselo příliš na papír tlačit.
Nechte si pomoct s domácími pracemi - hnětením těsta, vykrajováním, věšením prádla. Můžete nechat svou ratolest zamykat a odemykat, ale také otáčet stránky při večerním čtení.
Získané dovednosti uplatní malí školáci nejen při výuce psaní, ale třeba také při výtvarné výchově a pracovních činnostech.
Na ZŠ Schulzovy sady je využijí i při nejrůznějším tvoření ve školní družině, při vánočních dílnách prvního stupně nebo třeba v kroužku keramiky.
V následujícím díle našeho online seriálu se budeme věnovat tématu vnímání.
Eliška Tauchmanová,
školní speciální pedagog & kol.
Základní školy Schulzovy sady
Dvůr Králové nad Labem