Vyhledej
Novinky emailem
ZŠ Schulzovy sady > Vzdělávání > základní školy > ZŠ Schulzovy sady

Jemná motorika (5. díl seriálu Ze školky do školy)

Redakce / 4.02.2022, Dvůr Králové nad Labem, zsschulzovysady.kralovedvorsko.cz
Dostatečně rozvinutá jemná motorika pomůže dětem v osvojování písma.

FOTOGALERIE - Ze školky do školy - 5. díl Jemná motorika

Nastupující prvňáčci by měli zvládat správně držet psací náčiní, umět modelovat a stavět ze stavebnic, ale také rozlišovat pravou a levou stranu. 

 

Při kreslení by dítě mělo vyvíjet přiměřený tlak na podložku a vést plynulé, cíleně vedené čáry. Před kreslením nebo psaním je důležité se rozcvičit. Třeba uvolňovacími cviky z plavání s oblíbeným opičákem Monkeym. 
 
 

Jakými aktivitami podpořit rozvoj jemné motoriky?

Navlékejte korálky, knoflíky nebo těstoviny. Pořídit si můžete i některou provlékací hru. Nebo prostě jen udělat dírky do tvrdého kartonu a přidat k tomu šňůrku. Zapínání patentů a zipů na oblečení k tomu také patří.

Skládejte ze stavebnic a postupně zmenšujte kostičky. Pořiďte si modelínu nebo magický tekutý písek a tvořte. Na jaře můžete děti vyhnat na zahradu, aby něco postavily z bláta, klacíků a mechu.

Prstíčky procvičíte také vytrháváním různých tvarů z papíru, jeho skládáním, lepením a stříháním. Kreslete, malujte. Pastelkami, vodovkami, ale i prstovými barvami. Pastelky a tužky Vám doporučujeme v trojhranném provedení, alespoň 10 cm dlouhé a s kvalitní tuhou, aby dítě nemuselo příliš na papír tlačit.

Podívejte se na popis a na video o správném úchopu tužky. Využijte pracovní list s grafomotorickými cvičeními (ke stažení v pdf).

Nechte si pomoct s domácími pracemi - hnětením těsta, vykrajováním, věšením prádla. Můžete nechat svou ratolest zamykat a odemykat, ale také otáčet stránky při večerním čtení.

Získané dovednosti uplatní malí školáci nejen při výuce psaní, ale třeba také při výtvarné výchově a pracovních činnostech. Na ZŠ Schulzovy sady ještě při nejrůznějším tvoření ve školní družině, při vánočních dílnách prvního stupně nebo třeba v kroužku keramiky. 

PŘÍŠTĚ  


V následujícím díle se budeme věnovat tématu vnímání
V souvisejících článcích najdete předchozí díly.

Eliška Tauchmanová, školní speciální pedagog
&
Monika Voleská, školní psycholog

Základní školy Schulzovy sady
Dvůr Králové nad Labem

Další články ZŠ Schulzovy sady

Související články
Samostatnost (3. díl - seriál Ze školky do školy)
Hrubá motorika, pohyb (2. díl seriálu Ze školky do školy)
Jazyk a řeč (4. díl seriálu Ze školky do školy)
Vnímání (6. díl seriálu Ze školky do školy)
Vaše komentáře

Přidat komentář

Nadpis:
Jméno:
Email:
sledovat diskuzi emailem
Příspěvek:
Potvrzovací kód:CAPTCHA
Přečteno 122x
 
Hodnocení článku: