Vyhledej
Novinky emailem
ZŠ Schulzovy sady > Vzdělávání > základní školy > ZŠ Schulzovy sady

Vnímání (6. díl seriálu Ze školky do školy)

Redakce / 11.02.2022, Dvůr Králové nad Labem, zsschulzovysady.kralovedvorsko.cz
Jakou barvu má naše auto? Je den nebo noc? Slyšíš, jak zpívají ptáčci? Co je položené na stole? S odpověďmi na všechny tyhle otázky nám denně pomáhá naše vnímání. A je také nezbytné pro správné osvojování učiva dětmi ve škole.

FOTOGALERIE - Ze školky do školy - 6. díl Vnímání

Nastupující prvňáčci by měli znát barvy, poznat velikosti a tvary. Potřebují rozlišit rytmus, odlišovat jednotlivé hlásky a slabiky a umět převyprávět vyslechnutý příběh. 
Nezbytná je znalost pojmů jako je nahoře/dole, vlevo/vpravo, vpředu/vzadu, první/poslední, před/za/uprostřed. 
A zapomenout nemůžeme ani na orientaci v čase (ráno/odpoledne/večer, dny v týdnu, roční období).

Jak tuhle oblast doma trénovat?


Hledejte na procházce věci různých barev nebo tvarů. Zahrajte si hru Čáp ztratil čepičku. Pusťte si video od Monkeyho o zrakovém vnímání. 



Skládejte puzzle. Hledejte rozdíly na dvou podobných obrázcích. Stáhněte si tento pracovní list (formát PDF), který jsme pro vás připravili, a využijte první stránku.

Učte se s dětmi básničky, rozpočítadla a rýmy. Vytleskávejte slova. 

Hrajte si se slovíčky a slabikami. Jakou hláskou začíná slovo máma? Co slyšíš na konci slova pes? Při vaření můžete dítěti říkat dvojice slov a nechat ho určovat, jestli jsou jiná nebo stejná. 

Jako inspiraci můžete využít dvě videa od Monkeyho – o sluchové diferenciaci a analýze a syntéze. 




Při vycházkách se dítěte ptejte, co kde vidí, veďte ho k popisu umístění. Využít můžete nejrůznějších obrázků druhé strany našeho pracovního listu. 
Řaďte doma hračky a povídejte si o tom, která je první/poslední. Nechte si přinést věc, která je v poličce úplně vlevo. 
Podívejte se na video s Monkeym o prostorovém vnímání. 



Povídejte si o střídání ročních období. Využijte obrázkové knížky, například nádherně ilustrovaný Rok v lese. Kdy se pouští drak, kdy sáňkuje nebo plave v rybníce? Sledujte, co je za den v týdnu. Říkejte dítěti, co se dělá ráno/odpoledne/večer. Řaďte obrázky, jak jdou za sebou, aby daly dohromady příběh. 
K tomu můžete zhlédnout Monkeyho video o vnímání času. Skvěle poslouží také poslední strana našeho pracovního listu.



Tyto oblasti rozvíjíme s dětmi i po nástupu do školy. Na ZŠ Schulzovy sady jim nabízíme například Sboráček - pěvecký kroužek, který jste mohli vidět na spoustě veřejných vystoupeních.

Příště se můžete těšit na téma sociální zralost
Předchozí díly seriálu najdete v souvisejících článcích (pod tímto textem).


Eliška Tauchmanová, školní speciální pedagog
&
Monika Voleská, školní psycholog

Základní školy Schulzovy sady
Dvůr Králové nad Labem

Další články ZŠ Schulzovy sady

Související články
Samostatnost (3. díl - seriál Ze školky do školy)
Hrubá motorika, pohyb (2. díl seriálu Ze školky do školy)
Jazyk a řeč (4. díl seriálu Ze školky do školy)
Jemná motorika (5. díl seriálu Ze školky do školy)
Tvořivost (10. díl seriálu Ze školky do školy)
Vaše komentáře

Přidat komentář

Nadpis:
Jméno:
Email:
sledovat diskuzi emailem
Příspěvek:
Potvrzovací kód:CAPTCHA
Přečteno 138x
 
Hodnocení článku: