Nastupující prvňáčci by měli znát barvy, poznat velikosti a tvary. Potřebují rozlišit rytmus, odlišovat jednotlivé hlásky a slabiky a umět převyprávět vyslechnutý příběh.
A zapomenout nemůžeme ani na orientaci v čase (ráno/odpoledne/večer, dny v týdnu...).
Jak tuhle oblast doma trénovat?
Hledejte na procházce věci různých barev nebo tvarů. Zahrajte si hru Čáp ztratil čepičku. Pusťte si
video od Monkeyho o zrakovém vnímání. Skládejte puzzle. Stáhněte si pracovní list (níže), který jsme pro vás připravili, a využijte první stránku.
Učte se s dětmi básničky, rozpočítadla a rýmy. Vytleskávejte slova. Hrajte si se slovíčky a slabikami. Jakou hláskou začíná slovo máma? Co slyšíš na konci slova pes? Jako inspiraci můžete využít dvě videa od Monkeyho –
o sluchové diferenciaci a
analýze a syntéze.
Při vycházkách se dítěte ptejte, co kde vidí, veďte ho k popisu umístění. Využít můžete nejrůznějších obrázků druhé strany našeho pracovního listu. Podívejte se na
video s Monkeym o prostorovém vnímání.
Povídejte si o střídání ročních období. Kdy se pouští drak, kdy sáňkuje nebo plave v rybníce? Sledujte, co je za den v týdnu. Říkejte dítěti, co se dělá ráno/odpoledne/večer. K tomu můžete zhlédnout
Monkeyho video o vnímání času. Skvěle poslouží také poslední strana našeho pracovního listu.
Tyto oblasti rozvíjíme s dětmi i po nástupu do školy. Na ZŠ Schulzovy sady jim nabízíme například
Sboráček - pěvecký kroužek, který jste mohli vidět na spoustě veřejných vystoupeních.
Příště se můžete těšit na téma sociální zralost.
Eliška Tauchmanová, školní speciální pedagog
& kol.
Základní školy Schulzovy sady
Dvůr Králové nad Labem